Hoe je je verhaal duidelijk maakt en vertelt
Duidelijk zijn is een superpower. Scroll maar eens door een tijdlijn van bijvoorbeeld Linkedin, of je mailbox vol nieuwsbrieven, en je zult meteen zien: hoe duidelijker (en prikkelender), hoe groter je interesse.
Nou zou je zeggen ‘Duh…, niemand wil liever onduidelijk zijn’. En toch zie ik nog steeds heel vaak
🌫️ onduidelijke boodschappen zonder helder punt
📜 té lange presentaties met meer informatie dan ik nodig heb/interessant vind/kan onthouden
🔀 verhalen met allerlei zijweggetjes die er niet toe doen en die afleiden van waar het om gaat
Herkenbaar?
Waarom je verhaal niet duidelijk is
- Ben je bang dat je wel volledig moet zijn, omdat ze je anders niet geloven?
- Wil je laten zien dat je de materie beheerst door álles aan te halen wat er mee te maken heeft?
- Of weet je soms zélf niet zo goed wat je eigenlijk wilt zeggen?
Van de eerste twee kan ik je niet meteen af helpen - behalve door te zeggen dat het méér oplevert om mínder te zeggen.
Een scherpe boodschap met één punt blijft beter hangen. Het kost minder tijd en energie - van jezelf en je toehoorder. Ons brein wil immers energie besparen, dus hoe energiezuiniger je vertelt, hoe beter. Durf te kiezen voor hét essentiële punt: wat wil je dat je publiek onthoud, in één zin?
Je hoeft niet volledig te zijn, je hoeft niet te laten zien dat je een expert bent door álles te vertellen. In de beperking toont zich de meester. Ook dat is een superpower, en die spier kun je oefenen. Probeer dat bijvoorbeeld met de tips in dit blog: https://stiftshift.nl/onweerstaanbaar-idee-met-simpele-tekeningen/
En als je niet helemaal precies helder hebt wat punt is: dan kan tekenen je helpen. Ontrafel wat je écht wil zeggen met het verheldersjabloon in deze blog: https://stiftshift.nl/je-verhaal-visueel-voorbereiden/
En als je wéét wat je wil zeggen: zeg het met plaatjes. Dan onthouden mensen je verhaal nóg beter.