Je verhaal visueel voorbereiden
Stel, je wilt een verhaal vertellen over een goed idee van je. Met een tekening (of niet, dat kan natuurlijk ook ;-)).
En zoals dat met goede ideeën gaat, wil je graag dat jouw boodschap goed overkomt. Dat mensen er JA tegen zeggen, blij van worden, actie ondernemen (of wat je ook maar wilt, na afloop van je verhaal).
Dan is het handig dat
a. je helder hebt wat jouw doel is met je verhaal
b. je weet wat je toehoorders interessant zouden kunnen vinden aan jouw idee (WIIIFM – What Is In It For Me)
c. ze de lijn van jouw verhaal kunnen volgen en begrijpen
d. jouw verhaal ze inspireert en ‘blijft plakken’ (en – je raadt het al – dat gaat het beste met simpele, sterke tekeningen)
Een goede voorbereiding is dan het halve werk! En die voorbereiding, die kun je op een simpele en effectieve manier visueel doen. Want de punten hierboven, die kun je van tevoren voor jezelf doorlopen en beantwoorden. En als je dat vervolgens in één oogopslag kunt overzien, dan kun je je verhaal nóg beter uitwerken.
Hoe dan?
Met behulp van een visuele template. Een ‘invulsjabloon’ waarmee je de belangrijke elementen voor ogen houdt en kunt invullen, zodat je jezelf (of iemand anders, bijvoorbeeld in een gesprek of sessie) overzicht en inzicht biedt. Want als je alles zo bij elkaar bekijkt, kun je veel makkelijker keuzes maken over de belangrijke elementen van je verhaal, hoe je dat op kunt bouwen en wat je wilt benadrukken…
In het visuele template dat je hieronder ziet, staan de vragen voor het visueel voorbereiden van je verhaal bij elkaar. Met ruimte om in te vullen met je antwoorden.
Print het uit (of teken het over op een groot papier – jezelf de ruimte geven werkt écht), pak er een paar stiften bij en neem een half uurtje de tijd om alle punten door te lopen.
- Wat is het onderwerp van je verhaal?
- En wat wil je met het vertellen bereiken? Wat wil je dat er ánders is na het vertellen van je verhaal?
- Waarom is het belangrijk om naar jouw verhaal te luisteren? Wat vind jij belangrijk om te vertellen? En waarom is het onderwerp belangrijk voor de ander?
- Dan je ‘doelgroep’. Tot wie richt jij je? Wie dat voor een persoon? Stap eens in de schoenen van de ander, en vraag je af wat deze persoon denkt over jouw onderwerp. Welke problemen heeft ie rond jouw onderwerp? En waar verlangt ie naar? Hoe voelt ie zich daarover? En in wat voor situatie zit ie, gezien jouw onderwerp, verhaal, product of dienst?
- Hier haal je dan uit wat het probleem is wat je oplost met jouw verhaal, en hoe je de wereld van jouw toehoorder er dan uitziet. Schrijf het in een paar punten op: less = more! Maak het relevant!
- Wat zijn dan de elementen die je in je verhaal moet aanstippen? Denk aan zaken als het wat, het waarom, het hoe, en - in het volgende punt - je oproep of call to action.
Wat moet er – wat jouw toehoorder betreft – aan bod komen in je verhaal, zodat ie zich herkent en je gelooft? Wat zijn de belangrijke elementen? - En tot slot: wat is jouw punt? Wat wil je nou écht zeggen? Wat moet je toehoorder naar afloop doen, denken, geloven?
Als je klaar bent, stap er even van weg, zodat je ook weer ruimte schept voor aanvullingen of nieuwe inzichten. Kijk er dan ‘van een afstandje’ naar, om een bredere kijk te krijgen op jouw verhaal.
Wat zie je dan in jouw visuele template? Waar zou je mee beginnen? Wat staat centraal? Wat wil je mensen meegeven, laten begrijpen, of helpen onthouden? In welke volgorde? Zo helpt deze visuele voorbereiding op je verhaal jou om een heldere keuze te maken in wat en hoe je jouw idee over kunt brengen.
Als je hier praktisch mee aan de slag wilt: het online programma 'Maak je punt helder - starten met SchetsSchrijven' helpt je verhelderen, verbeelden én visueel vertellen wat je te zeggen hebt. En je kunt er binnen 5 minuten mee starten.