Hoe voorkom je dat jouw visual een kleutertekening lijkt
‘Ja, maar hier kan ik écht niet mee aankomen hoor!’. We hebben net de eerste tekenoefeningen gedaan in de training zakelijk tekenen, en hij is er niet tevreden over. Bij lange na niet, aan zijn gezicht te zien.
‘Wat maakt dat je dat denkt?’ vraag ik nieuwsgierig.
‘Nou, het ziet er nogal kinderachtig uit. Niveau kleutertekening, zeg maar. Ze lachen me vierkant uit, als ik hiermee mijn verhaal presenteer’.
Sja, als je je niet bewust bent van wat kleur doet in je zakelijke tekening, dan kan het snel lijken of je je buurmeisje van 5 aan het werk hebt gezet. Daarom in deze blog een paar tips over hoe je met kleur effectiever je verhaal overbrengt, zonder dat je visual een kleutertekening lijkt.
Gebruik kleur veelzeggend
Kleur in zakelijke tekening heeft een bedoeling: je wil er iets mee benadrukken of zeggen. Ons brein registreert heel snel wat kleur ‘betekent’. Kijk maar eens naar het plaatje hieronder.
Eén figuur die meer is ingekleurd dan de andere, benadrukt degene met de meeste kleur.
Als je verschillende elementen allemaal op eenzelfde manier inkleurt, dan denkt ons brein dat die ‘bij elkaar horen’.
En als je twee gelijke elementen ieder een andere kleur geeft, dan ziet ons brein meteen dat die twee niet hetzelfde zijn, en dus dat er een contrast is.
Hier kun je gebruik van maken: kies nadat je je tekening hebt gemaakt welke elementen je wil benadrukken, en welke bij elkaar horen of juist moeten contrasteren.
Gebruik kleur spaarzaam
Om de betekenis van kleur in je tekening goed te kunnen zien, is het handig om niet alles in te kleuren.
Hoe meer er ingekleurd is, hoe minder onderscheid we kunnen maken. Kleuren gaan dan in elkaar overlopen: esthetisch is dat misschien wel mooi, maar het kan afleiden van de inhoud. En bij zakelijk tekenen gaat het juist om wát je wilt zeggen!
Gebruik minder kleuren
Laat die hele doos viltstiften in alle kleuren van de regenboog je niet van de wijs brengen. Dat je 48 verschillende kleuren hebt, betekent niet dat je ze allemaal moet gebruiken. Sterker nog, als je kleur veelzeggend wil gebruiken, wees dan kieskeurig, en beperk jezelf.
Gebruik zwart voor de lijnen en je tekst (want dat geeft lekker veel contrast en is meteen duidelijk), eventueel grijs voor de schaduwen (hoeft niet, maar brengt meteen levendigheid in je visual) en kies dan 2 tot 3 kleuren die je wil gebruiken.
Kies ze van tevoren - met oog voor het effect dat je wil bereiken
Als je uit die hele doos met viltstiften op voorhand kiest welke 3 kleuren je wilt gebruiken, dan maak je het jezelf makkelijk. Maar welke kies je dan? Laat dat afhangen van het effect wat je wil bereiken.
Soms zul je huisstijlkleuren willen gebruiken: die van jezelf, of die van je klant. Dat helpt je in de herkenbaarheid en om meteen visueel duidelijk te maken dat je de ander ‘ziet’.
Andere keren zul je een bepaald gevoel willen overbrengen. Energie, of juist meer harmonie.
Energie in je tekening kun je benadrukken door complementaire kleuren te gebruiken, dat zijn kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel.
Wil je juist harmonie uitstralen? Kies dan voor een analoge kleurcombinatie: kleuren die naast elkaar liggen op de kleurcirkel. Bijvoorbeeld blauw, groenblauw en groen. Of geel, oranje en rood. Koele kleuren zoals blauw, paars en groen komen vaak wat zakelijk over, warme kleuren als geel, oranje en rood hebben weer een andere uitstraling. Wat wil jij benadrukken? Kies daar je kleuren op.
Spiekbrief bij de hand houden? Download deze kleurkiezer en vul ‘m in voor jouw tekenproject.
Meer leren over hoe je sterke zakelijke tekeningen maakt? Binnen 5 minuten kun je beginnen met de online training>>