Hoe jij meer aandacht krijgt voor je presentatie - en wat simpel schetsen daarmee te maken heeft
'Stuur je de PowerPoint straks nog wel op?'. Hij gaat alvast onderuit zitten. Klapt z’n laptop open. Al uitgecheckt, voordat jij je verhaal goed en wel bent begonnen.
Je baalt, want je hebt echt veel tijd gestoken in je presentatie. Je laptop voelt nog heet aan. En je hebt een goed verhaal, daar zou hij echt naar moeten luisteren.
Tsja, niemand zit graag bij een presentatie waar de spreker de tekst van de sheets opleest. Dia’s vol zinnen lijken handig, maar zijn dat niet.
We lezen namelijk véél sneller dan we kunnen praten. Dus die 10 bulletpoints heeft hij in no-time gelezen. Terwijl de spreker nog niet eens halverwege de dia is, kijkt de toehoorder wat verveeld om zich heen. Of duikt in z’n laptop. Weg aandacht. Die PowerPoint kreeg hij toch toegestuurd? Dan kan ‘ie het later teruglezen, als het nodig is. Of niet.
Zo kaap je de aandacht - zonder gedoe en in minder tijd
Gebruik de kracht van ons patroonzoekende brein. Dat wil namelijk beziggehouden worden. Verrast. Geëntertaind. Die wil het makkelijk hebben. Boem, pats, meteen in je geheugen. Zonder drempels, zonder omwegen. Met zo min mogelijk energieverlies.
Plaatjes, daar houdt ons brein van. En niet zomaar plaatjes, maar de plaatjes die precies passen bij je praatje (je weet dat je een goed verhaal moet hebben, toch? Zo een waar de ander écht op zit te wachten, omdat het hem helpt, een probleem oplost, inzicht geeft? Top.)
Hoe maak je dan zo’n inspirerende presentatie?
Met minder woorden - en wat simpele schetsen.
Minder woorden, maar wel de woorden die precies tot de kern komen. No bullshit. Geen woord Spaans ertussen.
Jouw boodschap moet helder zijn, je verhaallijn zonder moeite te volgen. Aan het einde moet iemand precies snappen én onthouden wat je punt is.
Daar helpen simpele schetsen je bij.
Eerst om je punt voor jezelf helder te krijgen. Hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Beseffen hoe dingen samenhangen en in welke volgorde je ze kunt vertellen, zodat je verhaallijn te volgen is. Je verheldert dat visueel: met een stift, een blanco vel papier en wat ongestoorde tijd. Of met dit handige template.
Nu kun je je presentatie opbouwen. Want nu zie je wat écht belangrijk is om te vertellen. En als het goed is, besef je wat je publiek interesseert, dus kun je daar op aansluiten.
Dan heb je je eerste win binnen. Want als het belangrijk is voor je publiek, zullen ze eerder luisteren.
Hoe zorg je dat je publiek blijft luisteren én je verhaal onthoudt?
Weer is het antwoord: plaatjes. Simpele plaatjes, die we meteen snappen. Plaatjes die precies passen bij je verhaal, die je bedoeling weergeven, en die we meteen opslaan.
'Mooie foto’s bedoel je?', hoor ik je vragen.
Mwah. Kan. Maar als je foto niet vertelt wat jij wilt zeggen, is het alleen versiering, en geen middel om recht in het brein van de ander terecht te komen.
'Plaatjes, van Google?'
Nee. Die niet. Écht niet. Want: toestemming van de maker, auteursrechten en zo. Plus de wisselende kwaliteit er van: die maakt je presentatie niet beter.
Handgetekende plaatjes, die zijn het handigst.
Omdat we ons ook kunnen voorstellen dat we die zelf maken.
Omdat we 'niet-perfecte' tekeningen prettiger vinden om naar te kijken - je brein wil geëntertaind worden, weet je nog?
Omdat we die imperfecte plaatjes in ons hoofd kunnen duiden en vervolgens opslaan. Ons brein gaat op zoek naar het patroon in een tekening, en hup, we snappen het.
Omdat jij dan precies weer kunt geven wat jíj bedoelt te zeggen. Zonder dat je eindeloos hoeft te zoeken naar de perfecte foto.
En omdat ze je het minste tijd kosten om te maken - als je eenmaal je innerlijke perfectionista de deur durft te wijzen.
Zo zorg je dat niemand meer aan het begin van je verhaal al uitcheckt - en het scheelt je een hoop tijd en moeite.
Ben je toe aan meer aandacht voor jouw verhaal? Maar 'kun je niet tekenen'? Kom dan 'Starten met SchetsSchrijven'. We gaan Verhelderen, Verbeelden en Vertellen, met simpele schetsen die jij kunt leren maken. Je kunt er binnen 5 minuten mee starten.