Drie simpele toepassingen van zakelijke tekeningen die je tijd en gedoe besparen - zonder mooi te hoeven tekenen
4 min. leestijd

Drie simpele toepassingen van zakelijke tekeningen die je tijd en gedoe besparen - zonder mooi te hoeven tekenen

Denk je dat je mooie, intrigerende en originele zakelijke tekeningen moet kunnen maken? En denk je ‘dat kan ik niet, want ik teken niet goed genoeg’? Mooi.

Dan heb ik hieronder een paar manieren waarop jij wél je niet-mooie tekeningen kunt gebruiken in je werk. Een paar toepassingen die je tijd, energie en gedoe besparen - en pas op: het kan nog leuk zijn ook. En het fijnste: jij hoeft er niet ‘mooi’ voor te tekenen. 

‘Ik hoef niet mooi te tekenen?’ 

Nope. Sterker nog: niet-mooie tekeningen werken véél beter in je werk. Ons brein vult graag de gaten in, dus een tekening die niet perfect is maakt ons brein feilloos af. Vindt ie leuk.

En tekeningen die niet perfect zijn, zijn menselijker. Dan denken we ‘dat zou ik ook kunnen maken’. Degene die naar jouw tekening kijkt, voelt dat zo. ‘Hé, menselijk!’ Dat voelt authentiek, en eerlijk. Dat vertrouwen we sneller.

Mooie tekeningen werken vaak verlammend. Voor jezelf, als je denkt dat jij dat niet kan. Want als je dat denkt, dan ga je ze ook niet maken. Of dan blíjf je twijfelen aan jouw schetsen. Of ze wel herkenbaar of realistisch zijn. En dan loop je de kracht van simpele schetsen mis.

Niet mooi, maar simpel tekenen. Imperfect. 

Ons brein onthoud informatie graag in plaatjes. We overzien dan méér, begrijpen samenhang beter, zien letterlijk ‘iets voor ons’. Lappen tekst zijn gewoon niet zo handig om snel informatie of een boodschap over te brengen. We moeten zelf betekenis geven aan de woorden, en we zijn selectief in wat we (willen) begrijpen. Dat verklaart waarom je collega’s dat rapport over je project verschillend kunnen interpreteren en anders onthouden. Maak je er een simpele schets bij, dan kun je makkelijk de essentie overbrengen en zorgen dat iedereen - letterlijk! - hetzelfde beeld onthoudt. 

Ik geef je graag 3 voorbeelden van hoe jij de kracht van simpel beeld in je werk kunt inzetten - zonder tekentalent. 

Tip 1. Teken een eenvoudig visual template voor je sessie of meeting - en vul die in met kernwoorden

Tijdens een vergadering of sessie weten we als deelnemer graag waar we aan toe zijn: wat zijn we hier aan het doen, waar hebben we het over, wat spreken we af, om maar een paar dingen te noemen. Als we kunnen zién waar we mee bezig zijn, blijven we met onze aandacht er bij en houden we in het oog ‘hoe ver we zijn’.

Gebruik in je sessie eens een visueel template - bijvoorbeeld door die op een flap te ‘tekenen’ en die in het zicht te houden. Zo’n template is een sjabloon dat je helpt om overzichtelijk te maken wat je met elkaar doet. Met een titel die duidelijk maakt waar het om gaat en een paar invulvelden met een paar steekwoorden, meer hoeft het niet te zijn. Vul tijdens je sessie op die template in wat je met elkaar bespreekt (ook hier weer met een paar steekwoorden), zo is dat meteen zichtbaar voor iedereen.

Hieronder vind je een voorbeeld van een visueel template voor een korte evaluatie van bijvoorbeeld een project. 


Tip 2. Maak een foto van je flap als handout of notulen

Als ik trainingen Zakelijk Tekenen geef, dan doe ik dat graag op de flipover. Ik schrijf en teken gaandeweg alle informatie op flipovervellen. Klinkt ouderwets, maar is veel leuker dan het kijken naar een powerpoint presentatie. 

Na afloop gebruik ik een scan-app om de vellen te fotograferen en maak ik in een handomdraai een PDF. Heb ik altijd een actuele handout van de informatie, en de deelnemers hoeven niet álles mee te tekenen. Ik stuur die PDF na afloop van de training toe.


Misschien klinkt dat nog té ingewikkeld. Maar het kan ook simpel. Als je tijdens je training, sessie of vergadering een visual template gebruikt op bijvoorbeeld een flipover, of als je de belangrijkste punten meeschrijft in het zicht van anderen, dan is een foto daarvan zo gemaakt. Stuur die na afloop naar de aanwezigen, dan hebben ze meteen een handout of ‘verslag’ van de sessie. Hieronder zie je een voorbeeld van een foto van een flipovervel.


Zorg dan wel dat je ‘leesbaar’ schrijft. Gebruik blokletters en schrijf niet hele volzinnen. Voor mensen die aanwezig waren, zijn steekwoorden genoeg! 

Tip 3. Verhelder je offerte met een paar simpele tekeningen

Een offerte wordt al gauw een flinke opsomming van allerlei zaken. In tekst. Terwijl de ontvanger meestal vooral wil weten: wat levert het me op, en wat kost het. Soms is het proces of de aanpak ook belangrijk. En weet je: deze drie dingen (resultaat, kosten, proces) kun je in één visual vatten, en als oplegger voor je offerte gebruiken. Of in plaats van je geschreven offerte, als je durft. Een (fictief) voorbeeld zie je hieronder.

fictieve visuele offerte

Het geheim? Je mag zéker tekst gebruiken, voor de verschillende onderdelen kun je simpele icoontjes gebruiken. Dat kun je trouwens ook met een plan doen.

Een visuele korte samenvatting die weergeeft waar je plan over gaat, wie er bij betrokken zijn (of voor wie is het bedoeld) en waarom het belangrijk is. Drie plaatjes die je combineert met een paar korte zinnen. Plaatjes die de kern van je plan helder en begrijpelijk maakt.

Wil je met zakelijk tekenen aan de slag, zodat je straks makkelijk deze tekeningen kunt maken? Start dan met de online cursus 'Je punt helder maken - starten met schetsschrijven'. Liever met je team samen? Dat kan ook!