Hoe je je idee onweerstaanbaar maakt - met een paar simpele tekeningen
4 min. leestijd

Hoe je je idee onweerstaanbaar maakt - met een paar simpele tekeningen

Wat denk je, is het makkelijker kiezen tussen 2 soorten jam, of tussen 20? Spoiler alert: hoe minder keuze we hebben, hoe makkelijker we kiezen - en hoe minder we twijfelen of we wel de goede keus gemaakt hebben. Dat heb ik niet bedacht, dat is onderzocht, en daar kan jij je voordeel mee doen. Eenvoud geeft helderheid, dat is het eerste wat je je mag realiseren. En hoe je iets helder maakt, daar kunnen tekeningen je bij helpen.

Stel, jij hebt een idee (of een plan of een product, you name it) te ‘verkopen’. Je kunt heel veel goede argumenten bedenken waarom iemand je moet geloven. En je besluit om die állemaal te vertellen. Want ja, je publiek is daar toch zéker wel in geïnteresseerd? Hoe goed, revolutionair, solide jouw idee is?

Nou, niet helemaal.

Als je té veel keuze (lees: redenen) geeft in jouw verhaal, dan wordt het lastig te overzien. Net als met 20 soorten jam. Wat is belangrijk? Waar gaat het nou écht om? Zomaar een paar vragen waar je luisteraar of kijker mee kan blijven zitten. En dan kiezen ze maar niet, want dat voelt veiliger. Kun je tenminste geen foute keuze maken. Hoe doe je het dan wel?

Maak het relevant

Relevant voor de ander, wel te verstaan. Waarom is jouw idee belangrijk voor mij? Wat heb ik er aan? Wat levert het mij op, welk probleem dat ik heb lost het op? Snap jij wat ík nodig heb, en ga je daar op in?

Beperk de keuzes

Als ik luister naar drie redenen/voordelen, kan ik dat nog onthouden. Vertel mij er 6, en ik raak het spoor bijster (we kunnen namelijk niet zo heel veel informatie in ons werkgeheugen vasthouden).

Maak je verhaal overzichtelijk

Bied de relevante informatie breinvriendelijk aan. Daar komt het visuele aspect bij om de hoek kijken. Als je de belangrijkste informatie op een visuele manier aanbiedt, kan ik het makkelijker overzien, begrijpen en opslaan.

Je hoeft daarbij niet álles te tekenen. Zéker niet. Alleen het belangrijkste, de kern van je verhaal. En met een paar plaatjes kom je al een heel eind.

Komen ze.

Als allereerste: het WAT. Waar gaat jouw idee over? Wat is het onderwerp, de strekking van je idee? En presenteer het een beetje prikkelend, als het kan. Ga ik beter van opletten.

Dus niet: ‘dit content planning systeem is state-of-the-art en werkt op alle platformen dus kun je het altijd en overal gebruiken’. Ik ben meer geïnteresseerd in zaken als ‘is het simpel te gebruiken?’ en ‘scheelt het me tijd en een hoop gepieker?’.

Goed, met het eerste plaatje heb je me. Wauw, daar wil ik wel even naar luisteren.

Dan het WAAROM. Waarom is dit interessant voor mij? Je bent er al even op ingegaan bij het WAT, zodat ik nieuwsgierig werd, maar nu wil ik er meer over weten. En niet 20 redenen/features/argumenten. Maar een paar. De belangrijkste. De rest kan ik op een ander moment of plek tot me nemen.

Dus, in een plaatje (of 2, of 3).

Het is makkelijk te gebruiken (teken eens verschillende devices).

Simpele sjablonen die je keer op keer kunt invullen (teken een sjabloon)

Hiermee ben je in 10 minuten per post klaar (teken een klokje met 10 minuten).

Dan het HOE. Welke stap(pen) moet ik nu zetten? Je hoeft niet hele proces uit te tekenen, de eerste stap kan voldoende zijn. Eventueel met een geruststellend ‘bijschrift’. Zoals een tekeningetje van een website en de tekst www.delink.nl/proef en ‘probeer 30 dagen gratis’. Ik noem maar wat. En ja, je mag tekst gebruiken. Is niet verboden.


Tadaa. In een paar stappen heb je een plaatje dat onthouden wordt. Met niet te veel informatie, zodat beslissen en actie nemen makkelijk wordt.

Recap: maak een duidelijke keuze, met je doelgroep in je achterhoofd. Wat vinden zij belangrijk? Focus dan op het WAT, WAAROM en HOE, schrijf het op in een paar zinnen. En maak per onderdeel een simpele tekening die uitbeeldt wat jij bedoelt te zeggen.

Cheatsheet bij de hand houden? Download een printbare versie.

En als je meer wilt weten over hoe je simpel kunt tekenen, heb ik een handige online training voor je. Die investering haal je er binnen no time uit.