Ooit een timmerman gezien die meteen begint met zagen als hij hoort dat 'ie een kast moet maken? Nee he...
En zo begin je ook niet meteen te tekenen als je een belangrijke strategische tekening over je verhaal maakt. Welnee. Dat is niet effectief. Maar dít wel 👇🏼 (en dat scheelt je ook nog eens een heleboel tijd).
De basis voor je tekening is het verhaal dat je over wil brengen. Daar is de tekening voor bedoeld. Die ondersteunt je verhaal, zodat je beter begrepen en onthouden wordt.
En dan is het handig om eerst dat verhaal te verhelderen.
Verzamel eerst de belangrijke informatie - alles wat je kan helpen om dé visual te maken die maximaal ondersteunend is aan je verhaal. Want als je niet weet waar een tekening over gaat, kan je ook niet de beste tekening maken. Dat kun je zo aanpakken.
Sta eerst even stil bij het onderwerp van je verhaal. Waar gáát het over? Waarom is je verhaal belangrijk? Voor jou én voor degene voor wie je verhaal bedoeld is. Sta daar eens eerst bij stil.
Dan je doel. Wat wil je bereiken met je verhaal? Welk resultaat streef je na? Wat is er ánders nadat je je verhaal hebt verteld?
Breng dan de doelgroep van je verhaal in beeld. Voor wie is het bedoeld? Wees zo specifiek mogelijk: wie wil je aanspreken? En wat houdt hen bezig rond jouw onderwerp?
Wat is je boodschap aan hen? Wat wil je overbrengen? Probeer het eens in één zin te vatten. Als er één ding is dat je moet onthouden hiervan, dan is het ...
Vul die puntjes in.
Wat zijn dan de belangrijke elementen in je verhaal:
- waar gaat het om (wat is het probleem, de uitdaging, de situatie)
- wie spelen er een rol in
- waarom is het belangrijk voor je publiek (wat gebeurt er als je niets doet, als er niks verandert)
- wat moeten ze nu doen/weten, wat is de volgende stap (welke verandering moet worden ingezet, wat levert dat op en wat moet er dan als eerste gebeuren)
- en alles wat je dan nog te binnen schiet.
Als je dit zo bekijkt: wat is dan de titel van je verhaal? Wees daar verrassend in!
Zo verhelder je de inhoud van je verhaal op een manier die je helpt te focussen op de essentie. Dat helpt je vervolgens om te bepalen wat je precies moet tekenen.
Er is nog één ding dat je moet weten voor je gaat tekenen:
Voor welk medium is het bedoeld? Hoe ga je de visual gebruiken? Komt ie aan de gevel van je kantoor te hangen? Of is ie bedoeld voor een social media post op LinkedIn? Of moet er een poster van worden gemaakt die je gebruikt in een presentatie? Of in losse slides? De omstandigheden maken nogal wat uit voor de uitwerking…
Pas als je verhaal helder is en je weet waar de tekening voor bedoeld is, ga je schetsen. Want dan is duidelijk waar de 'beste' tekening aan moet voldoen om je verhaal maximaal te ondersteunen.
Weten hoe je de tekening(en) dan verder kunt uitwerken? Lees dan dit: https://stiftshift.nl/heldere-zakelijke-tekeningen/