Waarom je je tekeningen niet meteen met iedereen moet delen
3 min. leestijd

Waarom je je tekeningen niet meteen met iedereen moet delen

Voel je je onzeker of wat je tekent goed genoeg is? Snap ik. En weet: je hoeft je eerste stappen op je (zakelijk) tekenpad niet meteen met de buitenwereld te delen. Beter van niet, zelfs. Als je je eerste tekeningen deelt met anderen kan je wel eens onverwachte reacties krijgen. Meestal fijne. Maar soms zijn mensen gewoon bot. En dat kan er voor zorgen dat je stopt met tekenen voor je goed en wel begonnen bent… Wat kun je dan wél doen om met moed je maaksels te laten zien?

(Oh, en als je geen probleem hebt met wat andere mensen van jouw tekeningen vinden: lees niet verder. Lekker doorgaan met delen! Deze post is niet voor jou :-))

Tekenen is kwetsbaar - bouw zelfvertrouwen op

Wat uit jouw stift vloeit, is eigen. Het geeft jouw idee, gedachte, verhaal weer, op jouw eigen wijze. Wat jij maakt, is heel persoonlijk. Soms komt het recht uit je hart. En niet altijd ziet het er uit zoals je in je hoofd hebt. Als je jouw persoonlijke maaksel deelt, en ‘men vindt er wat van’ dan kan dat er voor zorgen dat je aan jezelf gaat twijfelen. En je creatieve moed gaat niet lekker op twijfel.

Wat kun je dan doen?

Begin met maken voor jezelf. Bouw je visueel zelfvertrouwen op. Ervaar wat het tekenen voor jou doet, zodat het je sterkt in hoe je het met anderen kunt delen. Kweek een dikke huid - ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Weet dat niet iedereen even vriendelijk of supportive is. Besluit dat alles wat anderen er van vinden oké is en dat het niks hoeft te zeggen over jouw tekeningen of boodschap.

Bouw aan je visueel vertrouwen

Tekeningen zijn niet in één oogopslag te begrijpen - geef context

Als je een tekening deelt, dan is dat vaak meteen het eerste wat iemand opvalt. Dat beeld. Jíj had een aanleiding om de tekening te maken, je hebt er een bedoeling mee.. Maar die is voor iemand die alleen het plaatje ziet niet meteen duidelijk. En als je zakelijk tekent wil je verwarring zoveel mogelijk vermijden.

Wat je wel kunt doen: context geven. En dat doe je met tekst. Zorg dat er een introductie of verklaring van het beeld bij je tekening is bijgevoegd. Of zet een regel tekst bij je tekening. Zakelijke tekeningen staan niet op zichzelf, die zijn bedoeld om iets over te brengen. En wat dat is, dat leg je in woorden uit. Anders geeft iedereen er zelf invulling aan. Niet handig als jij een specifieke boodschap over wilt brengen.

Geef context met tekst

Smaken verschillen - en dat is oké

Ik zal nooit vergeten dat iemand op LinkedIn ooit vrij heftig reageerde op een post met een eenvoudige tekening van mij. Dat ze die simpele kindertekeningen in haar tijdlijn steeds vaker tegenkwam en ze zich afvroeg of we konden ophouden met deze infantiele manier van communiceren.

Slik.

Ik had toen kunnen besluiten om nooit meer wat te delen met tekeningen (en ja, dat heb ik ook even overwogen, zo onverwacht hard kwam dit binnen. En ik deed dit werk toen al járen…). Maar ik ademde diep in en uit, hield mezelf voor dat het alleen een mening was, en dat smaken verschillen. Niet iedereen vindt alles altijd even leuk. Gelukkig maar. 

Smaken verschillen

Besluit dat wat je maakt niet voor iedereen is. Je tekening is in eerste instantie voor jezelf, door jezelf. Er zullen altijd mensen zijn die het niks vinden. En ook mensen die er niks van vinden. Deel je boodschap, je tekening, en weet dat je niet alles voor iedereen hoeft te zijn. Je bent geen duizend-dingen-doekje.

Wil je starten met tekenmeters maken, inclusief aanmoediging en ruimte om je vragen te stellen? Je kunt binnen 5 minuten starten met de online cursus.