Vind je het een uitdaging om je verhaal helder te presenteren? En is het belangrijk voor je dat jouw boodschap duidelijk overkomt en er daarna ‘iets gebeurt’? Dat je publiek de urgentie begrijpt, weet wat ie nu zou moeten doen, geïnspireerd raakt, ‘JA’ zegt tegen je product of dienst?
Maak dan een visuele presentatie die extreem helder maakt wat jouw punt is. Eerst voor jezelf, en daarna voor je publiek. Het geheim? Stift en papier, schetsen én schrappen.
Wat is een visuele presentatie?
Simpel: je vertelt je verhaal, en gebruikt daarbij simpel beeld bij de belangrijkste zaken. Dat helpt je
- de aandacht te krijgen (simpele plaatjes vindt ons brein fijn om naar te kijken en te snappen)
- je verhaal duidelijk te maken (als het plaatje past bij de inhoud) en
- zorgen dat ze je verhaal onthouden (want we onthouden informatie in plaatjes, en niet in lappen tekst).
Dat zou ook met foto’s kunnen, maar simpele handgetekende tekeningen zijn handiger: daarmee kunnen we precies uitdrukken wat we bedoelen, op een breinvriendelijke manier.
Kan dat ook met alleen woorden?
Nou, nee. Woorden alleen zijn niet genoeg om onthouden te worden. We kunnen maar heel weinig nieuwe informatie vasthouden in ons werkgeheugen. En als er geen beeld bij je woorden zit, gaan we zelf een beeld in ons hoofd maken. Als we het belangrijk genoeg vinden, tenminste.
Geef je er wél beeld bij - met simpele schetsen - dan vormen plaatjes een visueel anker voor de informatie. Beeld voegt iets essentieels toe aan de woorden die je uitspreekt.
Simpel getekend beeld… Moet ik dan kunnen tekenen? Dat kan ik niet!
Wat is ‘tekenen’ voor jou? Misschien heb je een beeld van realistische, mooie, herkenbare tekeningen die een ander meteen bejubelt. Dat zijn nou precies de tekeningen die ik NIET bedoel.
Zakelijk tekenen bestaat uit eenvoudige tekeningen waarmee je laat zien wat je bedoelt te zeggen. Schetsen die bestaan uit een paar lijnen en vormen, zodat de ander begrijpt waar het om gaat. Eenvoudig, simpel, lui, en herkenbaar genoeg om gesnapt te worden. Simpel beeld dat je met de hand tekent - omdat dat snel is en jouw kwaliteit in zich draagt. En dat kun jij ook, als je ooit 5 jaar bent geweest. Want toen kon je het al.
Hoe maak ik dan een visuele presentatie?
Stap 1. Verhelder je boodschap
Weet wat je écht wilt zeggen: wat is je boodschap? Als iemand je vraagt om in één zin te zeggen waar het je om gaat: wat zeg je dan? Waarom is het belangrijk - voor jou én voor de ander?
Stap 2. Weet aan wie je het gaat vertellen
Hoe zorg je dat je boodschap interessant wordt gevonden door je doelgroep? Daarvoor moet je weten wat zij belangrijk vinden, wat de pijnpunten, vragen, twijfels, de gebruiken zijn. Als je je doelgroep snapt, kun je je verhaal daar op aan laten sluiten. Want jouw doelgroep laat je verhaal pas binnenkomen als ze afgestemd zijn op WIII FM (What Is In It For Me).
Heb je je verdiept in je doelgroep, dan heb je waarschijnlijk verschillende ‘haakjes’ gevonden waar je jouw verhaal aan kunt ophangen. Het wordt nu tijd om aan de inhoud en de volgorde van je presentatie te werken.
Stap 3. Maak meteen duidelijk waar het om gaat
Zorg dat je meteen in het begin duidelijk maakt waarom wat jij te vertellen belangrijk is om aan te horen: het wat en waarom (je onderwerp en de reden waarom je dit vertelt en het voor de ander interessant is).
Bied ook een duidelijke context aan: doe dat met een sterke, prikkelende titel. Liever ‘Hoe een andere projectaanpak ons tijd en moeite bespaart’ dan ‘Implementatie van Agile projectmanagament’.
En: vertel je boodschap met een verhaal. Daar zijn onze hersenen dol op, we kunnen een presentatie dan beter volgen en onthouden. Schets de situatie, het probleem, de drempels, en laat zien hoe het anders kan. Schets dan hoe het aangepakt kan worden, en eindig met een sterke Call to Action.
Stap 4. Maak het makkelijk te onthouden met simpele schetsen
Een goed verhaal zorgt al dat je beter in het hoofd van je publiek blijft hangen. Maar met simpele tekeningen werkt dat nóg sterker.
Ons brein slaat informatie op in plaatjes. Eenvoudige plaatjes die we snel overzien en begrijpen helpen om de informatie ook te verankeren. We onthouden het dan gewoonweg beter. Plus, plaatjes zijn aantrekkelijke zoethouders voor ons brein: we gaan als vanzelf op zoek naar het patroon dat we voor ons zien.
Kies daarvoor de belangrijkste elementen uit je verhaal: vaak zijn dan het ‘wat’ (het onderwerp of het probleem), het ‘wie’ (er betrokken zijn), het ‘waarom’ (wat los je er mee op, hoe verandert het de zaak), het ‘hoe’ (de stappen of aanpak).
Teken voor ieder van deze elementen een simpel beeld dat perfect past bij wat jij wilt overbrengen. Focus daarbij op wat je er mee bedoelt, in plaats van een algemeen plaatje of een ‘standaard icoon’.
Digitaliseer deze tekeningen als je ze in een Powerpoint presentatie of een carrousel post voor social media wil verwerken, of teken ze op een flipover of whiteboard in de ruimte waar je je verhaal gaat houden.
En doe een test met je verhaal op deze manier: vraag een collega om even mee te luisteren en feedback te geven. Zo ervaar je meteen of je verhaal ‘loopt’ en wat je eventueel nog aan moet passen.
Wil je leren hoe je betekenisvol beeld maakt voor jouw presentaties? In deze online training neem ik je mee in de geheimen van simpel en veelzeggende tekeningen! Liever in een incompany training met je collega's? Dat kan ook!