Wat valt jou op als je door je social media feed scrollt? Of het nou LinkedIn, Facebook, Instagram of iets anders is: beeld valt op. En als het voldoende opvalt, dan zorgt het er voor dat je even stopt voor een nadere inspectie. Dan kijk je of het interessant, leerzaam, verrassend of gewoon leuk is. Kattenfilmpjes doen het niet voor niks zo goed…
Met simpele zakelijke tekeningen kun jij jouw eigen social media een heel eigen karakter geven, én opvallen tussen alle andere visuele showstoppers. Dan is het wel handig als je met een paar zaken rekening houdt. En dat je weet hoe je sterke, veelzeggende tekeningen maakt. In dit blog neem ik je daar in mee, inclusief een handige Tekenchecklist die je kunt downloaden en gebruiken. Maar laten we eerst eens kijken waarom zakelijke tekeningen zo handig zijn.
Waarom zou je tekeningen gebruiken?
Als je je dat afvraagt: ik snap je. Het is makkelijker om een mooie foto van één van de vele beeldbanken te downloaden. Of Canva te gebruiken, daar is ook van alles in te vinden. Toch? Klopt. Alleen: val je daar mee op tussen de rest, als er zoveel anderen zijn die daar ook gebruik van maken?
Eenvoudige, krachtige tekeningen hebben een paar flinke voordelen:
- ze vallen op, want lang niet iedereen maakt gebruik van dergelijk beeld. En als jij het zelf maakt, ben je uniek
- en daarmee maak je jezelf memorabel, vooral als je consistent bent in je onderwerpen, aanpak, beeld, kleurgebruik. Dat is makkelijker dan je denkt
- eenvoudig beeld kan in één oogopslag iets helder maken. En dat doe je door… zo min mogelijk te tekenen. Lui zijn loont. Het punt is: minder is meer. Dus je hóeft niet eens zoveel te tekenen!
- simpel wordt snel verwerkt door ons brein. Vinden we fijn, want extra calorieën verbranden doet je brein immers niet graag. Eenvoudige handgetekende beelden spreken ons brein snel aan.
- je creëert je eigen stijl. Origineel beeld heb je pas als je het zelf maakt en je stijl bewaakt. En die wordt heel herkenbaar, op den duur.
Waar moet je rekening mee houden als je tekent voor social media?
Allereerst: voor wie maak je het? Het grote gevaar van social media is dat je iets wil maken dat ‘iedereen’ aanspreekt. Maar ja, als je alles wilt zijn voor iedereen, dan ben je niets voor niemand. Durf dus te kiezen voor je publiek, jóuw doelgroep, je ideale lezer. Wat houdt hem/haar bezig? Waar is ie naar op zoek? Wat maakt dat ie stopt met scrollen? Heb dat helder, voor jezelf, want dan weet je beter wat wel en niet werkt, voor jou.
Als je tekent voor social media, dan maak je iets voor een specifiek medium. Wat er goed uitziet op Pinterest werkt niet per se goed voor Instagram. Instagram kijk je vaak op je mobiele telefoon, terwijl LinkedIn misschien door jouw doelgroep vaker achter een groot computerscherm wordt bekeken. En de ideale formaten per medium zijn ook anders. Pinterest vraagt om een staand formaat, LinkedIn gaat lekker op vierkant en landscape. Bedenk dus waar je je beeld voor maakt, en zoek dan de ideale formaten er voor op. Dan weet je ook hoeveel ruimte je hebt.
Per medium kun je ook bedenken hoe zwaar het beeld weegt. Instagram drijft op beeld, de caption wordt voor een heel klein deel getoond, en staan onder het beeld. Het beeld valt dus meer op dan de tekst. Carrousel posts (bestaande uit meerdere visuals achter elkaar) doen het vaak goed, mits je eerste visual een scrollstopper is.
Bij LinkedIn werkt het net anders. De tekst staat dan weer bóven het beeld, en die ene zin die je dan ziet moet direct prikkelen om verder te lezen. Bij LinkedIn kun je beeld ook op verschillende manieren inzetten.Om een vraag te stellen, een document te laten downloaden, een infographic delen. Keuze genoeg!
En als laatste: wat is je Call to Action? Wat wil je dat je lezer na afloop doet? Delen? Iets kopen? Klikken? Opslaan? Jou bellen?
Afhankelijk van het medium is je Call to Action onderdeel van je tekening, je serie visuals, of je begeleidende tekst. Als je weet wat je maakt, voor wie, op welk platform en met welk effect, dan kun je makkelijker bepalen wat je gaat tekenen.
Hoe kies je wat je tekent voor je post?
Een sterk beeld begint bij… de inhoud. Als je wil gaan bepalen wat je gaat tekenen: begin dan bij je tekst. Lees die door, en bekijk welke elementen verrassend/cruciaal/de essentie zijn. Kies daar één van, en maak er dan een helder, betekenisvol beeld bij. Ik schreef daar eerder een blog over.
Een krachtig en eenvoudig beeld maakt dat je eerder stopt met scrollen. Maak het daarom verrassend, simpel te overzien, en relevant. En ja, ik raad je aan om er ook tekst bij te zetten. Liever geen roman, een vraag of zin mag ook. Als het kort is, zien we het ook sneller. En als het een vraag is, dan wil ons brein daar automatisch antwoord op geven. Kun je gebruik van maken.
Hoe zorg je voor herkenbaarheid?
Als je vaker tekent voor je social media, en je wil herkenbaar worden, dan is het handig om je ‘stijl’ te omschrijven. Hoef je maar één keer te doen, dan wordt de rest een invuloefening.
Je stijl bestaat uit meerdere elementen:
- je onderwerp(en) en je kijk er op. Als jouw onderwerp ‘marketing voor onderwijsinstellingen’ is, dan teken je andere dingen dan een jurist, een makelaar of een installateur.
- je kleurenpalet - bijvoorbeeld de kleuren van je huisstijl. Of wat jij dan maar graag gebruikt. En de hoeveelheid kleur die je gebruikt. Zo zijn de achtergrondkleuren van mijn tekeningen vaak geel of roze. Is even wat anders dan een witte achtergrond, en het valt op.
- je lijnen - die zijn bij iedereen anders, en je kunt er bewust gebruik van maken. Het maakt je (in combinatie met de andere elementen) onderscheidend
- je logo. Ja, als je consistent je logo plaatst in je visuals, dan wordt dat ook meteen herkenbaar. En als je tekst in je visuals gebruikt: je font(s). Inkoppertje he…
Er zijn meer elementen die je stijl bepalen, maar aan deze heb je wat zakelijk tekenen betreft wel voldoende.
Hoe máák je die tekeningen?
Het meest simpele: met papier en een stift. Als je niet weet hoe je dat doet, download dan de gratis TekenToolkit of doe de online cursus.
Digitaliseren kan tegenwoordig makkelijk met je telefoon. Maar het meest handige en flexibele is digitaal tekenen. Ik gebruik een iPad Pro met Procreate, en sinds ik die app installeerde in 2016 maak ik er al mijn tekeningen mee. Simpel aan te passen, het programma werkt lekker intuïtief en de tekeningen kun je in verschillende bestandsformaten gebruiken.
Het is dan handig als je jezelf een goede workflow aanleert, en je het zo simpel mogelijk maakt om te tekenen. Stel vooraf je ideale formaten in, maak je kleurenpalet en experimenteer met de verschillende brushes. Noteer je favoriete pennen en kleuren in je stijlgids, dan heb je minder keuzestress!
Genoeg inspiratie om aan de slag te gaan met eenvoudige zakelijke tekeningen voor je social media (en als je toch eerst méér wil leren, check dan de StiftShift trainingen, of boek een persoonlijk visueel consult).